29 november 2012

Min tredimensionella modell

Välj ett stycke/en teori/ett eller flera begrepp ur boken Skolan och den radikala estetiken. 

Gestalta/förklara/undersök stycket/teorin/begreppet/begreppen genom en tredimensionell modell.



Jag har utgått ifrån begreppen marknadsestetik och modest estetik och med utgångspunkt i följande citat

"Konsten betyder inte något för de flesta unga människors liv." ( Willis) har jag gjort en pyramid av papper som jag klätt i "marknadsestetiska" bilder. 








Är det så? Beror det i så fall på att skolan sysslar för mycket med finkultur som inte känns angelägen... Behöver vi bättre hjälpa barnen att hitta in i konstens värld? Hur i så fall?

Jag har även bett en grupp 15-åringar svara på de här frågorna:
-Vad är konst?
-Vad är kultur?
-Vad är estetik?

Några av alla underbara svar har jag klistrat på pyramiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar