Konstarterna
i lärandet. Det har varit intressant att ta del av mina medstudenters tankar
och åsikter som uppstått när de läst och begrundat innehållet i boken
Kilskrift.
Ämnen som
berörts är följande:
Samarbete med andra ämnen. Vi är ganska överens om att det är
nödvändigt att samarbeta med övriga ämnen. Det finns flera fördelar. Två eller
flera hjärnor med olika erfarenhet och utgångsläge kan tillsammans lyfta sig
till nya, outforskade nivåer. Flera av oss har varit och är hänvisade till att
samarbeta med oss själva vilket kan upplevas smidigt och konfliktfritt – men
även som betydligt torftigare än att stöta och blöta idéer med en kollega.
Samarbete mellan ämnen hjälper förhoppningsvis
eleven att se helheten. Det skapas fler naturliga ingångar och utsikten för
varje enskild elev att greppa och förstå det aktuella arbetsområdet torde öka.
Naturligtvis kräver samarbete att alla parter är lyhörda och prestigelösa.
Något som också kom upp i diskussionen om samarbete är att det är en
förutsättning att samarbetet är på lika villkor. Alla ämnen måste anses som
lika viktiga. Om man är villig att satsa
finns mycket att vinna.
Reflektion. Att reflektera över sin egen process
kan vara ansträngande, men genom reflektion får man förhoppningsvis syn på sin
egen process och sitt eget lärande. Många elever upplever det som tungt att
tvingas skriva och formulera sig under bildlektionen. De kommer till salen med
förhoppning om att få slappna av och slippa det teoretiska ett tag.
Muntlig
reflektion kan också fungera men det kräver små grupper för att låta alla komma
till tals. I vår diskussionsgrupp verkar alla överens om att det är viktigt att
låta eleverna ägna sig åt reflektion. Tyvärr återkommer vi upprepade gånger
till att tiden är bristfällig.
Brinna för ämnet. I boken Kilskrift hittar vi stöd
för att det är viktigt att brinna för ämnet och att känna lust till det vi
arbetar med. Positiv energi smittar(precis som negativ och uttråkad) och alla
har vi säkert upplevt hur enkelt det är att fånga eleverna när vi själva tycker
att uppgiften/jobbet/materialet är helt fantastiskt underbar/t. Någon av mina
kloka diskussionspartners konstaterar att bara det faktum att vi har sökt oss
till den här kursen är ett tecken på att vi har viljan att utvecklas. En
positiv och stärkande tanke.
För att
avsluta som jag inledde, det har varit intressant att ta del av mina
medstudenters tankar och åsikter som uppstått när de läst och begrundat
innehållet i boken Kilskrift. Vi är alla mer eller mindre i samma båt och vi
ställs dagligen inför samma utmaningar och dilemman i vår yrkesroll.
Elever bygger med elektronikskrot vid ett besök på Rydalsmuseum |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar