13 november 2012

Reflektion om den gemensamma diskussionen utifrån den lästa boken Kilskrift



Konstarterna i lärandet. Det har varit intressant att ta del av mina medstudenters tankar och åsikter som uppstått när de läst och begrundat innehållet i boken Kilskrift.
Ämnen som berörts är följande:

Samarbete med andra ämnen. Vi är ganska överens om att det är nödvändigt att samarbeta med övriga ämnen. Det finns flera fördelar. Två eller flera hjärnor med olika erfarenhet och utgångsläge kan tillsammans lyfta sig till nya, outforskade nivåer. Flera av oss har varit och är hänvisade till att samarbeta med oss själva vilket kan upplevas smidigt och konfliktfritt – men även som betydligt torftigare än att stöta och blöta idéer med en kollega.

 Samarbete mellan ämnen hjälper förhoppningsvis eleven att se helheten. Det skapas fler naturliga ingångar och utsikten för varje enskild elev att greppa och förstå det aktuella arbetsområdet torde öka. Naturligtvis kräver samarbete att alla parter är lyhörda och prestigelösa. Något som också kom upp i diskussionen om samarbete är att det är en förutsättning att samarbetet är på lika villkor. Alla ämnen måste anses som lika viktiga.  Om man är villig att satsa finns mycket att vinna.

Reflektion. Att reflektera över sin egen process kan vara ansträngande, men genom reflektion får man förhoppningsvis syn på sin egen process och sitt eget lärande. Många elever upplever det som tungt att tvingas skriva och formulera sig under bildlektionen. De kommer till salen med förhoppning om att få slappna av och slippa det teoretiska ett tag.
Muntlig reflektion kan också fungera men det kräver små grupper för att låta alla komma till tals. I vår diskussionsgrupp verkar alla överens om att det är viktigt att låta eleverna ägna sig åt reflektion. Tyvärr återkommer vi upprepade gånger till att tiden är bristfällig.


Brinna för ämnet. I boken Kilskrift hittar vi stöd för att det är viktigt att brinna för ämnet och att känna lust till det vi arbetar med. Positiv energi smittar(precis som negativ och uttråkad) och alla har vi säkert upplevt hur enkelt det är att fånga eleverna när vi själva tycker att uppgiften/jobbet/materialet är helt fantastiskt underbar/t. Någon av mina kloka diskussionspartners konstaterar att bara det faktum att vi har sökt oss till den här kursen är ett tecken på att vi har viljan att utvecklas. En positiv och stärkande tanke.


För att avsluta som jag inledde, det har varit intressant att ta del av mina medstudenters tankar och åsikter som uppstått när de läst och begrundat innehållet i boken Kilskrift. Vi är alla mer eller mindre i samma båt och vi ställs dagligen inför samma utmaningar och dilemman i vår yrkesroll.


Elever bygger med elektronikskrot vid ett besök  på Rydalsmuseum









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar