Vi har i uppgift att testa olika slags färger och reflektera och göra jämförelser samt skriva om det i processdagboken, det vill säga här. Hur ska jag börja? Känner mig hyfsat hemma med färger men som alltid finns mer att utforska. Svårt att utse någon personlig favorit eftersom olika typer av färg har olika slags egenskaper som passar vid olika tillfällen.
Oljepastell, vanlig oljefärg och så kallade oilbars (oljefärg i form av knubbiga kritor) passar mig bra eftersom jag är mer yvig än pillig om man säger så. Akvarell (gärna vått i vått) kan också vara befriande eftersom det är snabbt (om man bortser från den jobbiga torktiden om man ska jobba med skikt…går ju dock att ha flera bilder på gång parallellt om man vill undvika höga halter av stresshormon) och enkelt att plocka fram och undan– men just det snabba och färgen som rinner är också den stora utmaningen.
Idag på bildlektionen åkte både kol och grafitstift fram. Blev påmind om hur snyggt det är med det svartvita… nästa gång får vi även klämma till med tusch. De starka kontrasterna mellan ljust och mörkt är insmickrande och jag märker hur barnen blir förälskade i sina bilder. Suckar av missnöje hördes när jag konstaterade att det var dags att städa.
Här följer lite bilder från de senaste månaderna:
Av en slump hittade jag Carola, en fantastiskt inspirerande bildlärare som arbetar i en kommun i Stockholmstrakten. Av henne har jag “lånat” Nytt och Gammalt – en digital bilduppgift. De här bilderna har elever i år 7 tagit.
Av Carola har jag även hämtat idén till självporträtten i favoritmiljö eller med symboler. Tack snälla Carola – du har varit oerhört generös och jag hoppas kunna återgälda något. Hoppas även att vi får till en träff.
Idag byggdes det även med TIP – ett roligt material som tyvärr är lite dyrt.
Vi har jobbat med “prickbilder”…
…och med färg på olika sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar